Violinisten Aylen Pritchin gör sitt första framträdande med Camerata Nordica. Han är etablerad i Paris och har vunnit första pris i flera internationella tävlingar. Han har i sin karriär hittills uppträtt tillsammans med de mest prestigefyllda orkestrarna och i de finaste konsertsalarna, såsom exempelvis i Wiens konserthus och i Concertgebouw i Amsterdam.
Han presenterar här ett varierat program ”Between tradition and modernity”.
I första delen av konserten får vi höra Mendelssohns välkända stråksymfoni som kontrasterar Vaughan Williams konsert för violin och stråkar, komponerad vid en tid när nyklassicismen utforskades av många samtida kompositörer. Stycket kombinerar referenser till barockmusiken med Williams’ egen ådra för pastoral violinmusik, som han är så skicklig på att använda.
Efter paus vill Aylen kontrastera två stycken igen, denna gång Beethovens stråkkvartett ”Serioso” i arrangemang för stråkensemble mot ”Wie der alte Leiermann” (Som den gamla positivspelaren) för violin och stråkar, vilket beställdes av Gidon Kremer från Leonid Desyatnikov. Verket är baserat på ”Leiermann”, den sista sången i Frantz Schuberts sångcykel ”Winterreise”. Desyatnikov menade att denna sång, skriven i början av artonhundratalet är ett minimalistiskt mästerverk. Enligt kompositören är hans opus varken variationer eller parafraser eller en fantasi, utan en kommentar till denna melankoliska sång, skapad ur hans och den österrikiska romantiska musiken. Stycket är tillägnat Franz Schuberts tvåhundrade födelsedag 1997.
Du kan spara ner sidan som PDF eller skriva ut genom att klicka på printsymbolen ovan. När du valt att klicka på print kan du även rensa bort delar du inte vill ha med i utskriften genom att klicka på soptunnan som syns när du håller musen över innehållet. För att ta bort en bild klickar du bara på bilden.