Efter några säsonger med musik för stråkar kommer Camerata Nordica Chamber Ensemble att under säsongen 22/23 utforska pianorepertoaren. Vi har valt att börja med Bartók och Brahms pianokvintetter och på så sätt låta publiken upptäcka såväl mer sällan spelad musik som ett av de berömda och mer frekvent framförda kammarmusikverken.
Béla Bartók påbörjade arbete med sin pianokvinett i C-dur oktober 1903 i Berlin, inte långt efter sin examen från Lisztsakademin i Budapest. Vid denna tid var hans musik starkt påverkad av Richard Strauss. 1902 hade Bartók hört Strauss’ Also sprach Zarathustra och dess inflytande var tydligt i den nyligen avslutade symfoniska dikten ”Kossuth”. Samtidigt började Bartók också att utforska ett nationellt tonspråk som ett sätt att uttrycka sin egen starkt hållna ungerska identitet. Spänningen mellan hans stilistiska förfäder och en önskan att skapa något nytt kännetecknar stora delar av kvintetten.
Brahms pianokvintett är ett verk med flera liv; först skrevs det som stråkkvintett, men Brahms var inte nöjd med resultatet. Hans andra försök var för två pianon. Även här uteblev den förväntade framgången. På inrådan av Clara Schumann och Herman Levi skrev Brahms slutligen om stycket för pianokvintett och många anser idag att denna slutliga version är ett av genrens stora mästerverk.
Du kan spara ner sidan som PDF eller skriva ut genom att klicka på printsymbolen ovan. När du valt att klicka på print kan du även rensa bort delar du inte vill ha med i utskriften genom att klicka på soptunnan som syns när du håller musen över innehållet. För att ta bort en bild klickar du bara på bilden.