Arvid Eriksson & Anna Christensson

Arvid Eriksson och Anna Christensson

EN KUNGASAGA
– Galna kungar och sagoprinsessor

Välkommen till ett gästabud där du får stifta bekantskap med några av historiens mest grandiosa personligheter. Du får möta kungligheter som Erik XIV och Maria Stuart, drottning av Skottland och Frankrike, fira kärleken mellan prins Florez och hans älskade Blanzeflor och bland många andra också träffa tre nyvakna prinsessor.

I detta program riktas ljuset på romansrepertoarens många skildringar av kungar och drottningar, prinsar och prinsessor. Konserten inleds med August Södermans storslagna ballad ”Kung Heimer och Aslög”. I Ture Rangströms gripande ”Kung Eriks visor” får vi genom Gustav Frödings diktning följa den koleriske Erik XIV:s hopp och kval. Den sista sångcykel som Robert Schumanns skrev, ”Gedichte der Königin Maria Stuart”, skildrar ett kvarts sekel ur Maria Stuarts liv genom hennes egna ord. Dessa fem sånger blev långt mer populära än några andra av Robert Schumanns sena sånger och framförs också i denna konsert. Tre år tidigare hade han skrivit operan Genoveva, vilken hustrun Clara Schumann arrangerade för piano. I programmet framförs också den dramatiska ouvertyren till denna opera.


Arvid Eriksson

2023 bjöd på ett intensivt program för Arvid Eriksson. Bland höjdpunkterna fanns hans debut med Ton Koopman och Gulbenkian Orchestra, Lissabon, i Mozarts C-mollmässa samt hans debut med Västerås Sinfonietta i Händels Messias. Han återvände också till Berwaldhallen för att framföra Nielsens Fynsk Foraar. Våren 2024 debuterar han på Göteborgs Konserthus där Haydns Skapelsen kommer att framföras med Göteborgs Symfoniker.

Arvid har inriktat sig på romans- och konsertsång och har förfinat detta under vägledning av bland andra Anne Sofie von Otter och Peter Mattei. Han avslutade år 2021 sin utbildning på Kungl. Musikhögskolan i Stockholm, hans lärare har bland annat varit Petteri Salomaa och Erik Årman. Han inledde sin professionella karriär vid sexton års ålder med att sjunga i den välrenommerade ensemblen Göteborg Baroque, där han också var medlem fram till år 2022.

Arvids omfattande konsertrepertoar innehåller verk av Bach som Johannespassionen, Matteuspassionen, Juloratoriet, H-mollmässan och många kantater, Händels Messias, Haydns Skapelsen och Stabat Mater, Requiem av Brahms, Mozart, Fauré, Duruflé med flera samt verk av Beethoven, Britten, Monteverdi, Roman, Larsson och många andra.

Arvid har framfört flera av de stora sångcyklerna, däribland Schumanns Dichterliebe och Liederkreis op. 24, Mahlers Rückert-Lieder, Beethovens An die ferne Geliebte och Vaughan Williams Songs of Travel. Han framför också ofta sånger av bland andra Schubert, Strauss, Brahms, Ravel, Sibelius och Finzi. Närmast hjärtat finns dock den svenska romansrepertoaren, ur vilken han bland annat har framfört sånger av Stenhammar, Rangström och Peterson-Berger.


Anna Christensson

Anna Christensson har sedan sin diplomkonsert 2007 etablerat sig som klassisk pianist med ovanligt stor bredd. Hon brinner särskilt för att sänka trösklarna för alla typer av publik genom att ha ett musikantiskt förhållningssätt till repertoaren, utan att för den skull ge avkall på sin konstnärliga integritet. Hon har fått flera utmärkelser för sitt spel och har varit solist med ett flertal av de svenska professionella orkestrarna.

Hon intresserar sig inte bara för den stora klassiska och romantiska ”kanoniserade” repertoaren, utan också för musik som ligger lite vid sidan av allfarvägarna. Genom flera kritikerrosade skivinspelningar på österrikiska Capriccio har hon bidragit till att sprida intresset för svensk musik utomlands.

Anna är en flitig kammarmusiker, och har dessutom varit engagerad i en rad samarbeten på såväl dans- som teaterscener. Som medlem i Curious Chamber Players, en ensemble för samtida kammarmusik, har hon framträtt på en lång rad internationella festivaler och uruppfört närmare 200 verk. Hon har också varit engagerad som kapellmästare på Kungliga Operan i Stockholm, och sedan 2014 är hon musikalisk ledare för stockholmsbaserade Kamraterna Opera.

Sin utbildning fick hon vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, där hennes lärare var Anders Kilström och Mats Widlund.


Du kan spara ner sidan som PDF eller skriva ut genom att klicka på printsymbolen ovan. När du valt att klicka på print kan du även rensa bort delar du inte vill ha med i utskriften genom att klicka på soptunnan som syns när du håller musen över innehållet. För att ta bort en bild klickar du bara på bilden.

Period

6-13 oktober 2024

Medverkande

Arvid Eriksson baryton
Anna Christensson
piano

Pris

15 000 kr. ex. moms

Affischunderlag (pdf), program (pdf) och foto (jpg) ligger på Legatokatalogens Dropbox för nedladdning. 

Program läggs upp senast 3 veckor innan första konserten. Camerata Nordica och Musica Vitae tar med egna program.

Klicka på “DROPBOX”, välj mapp med aktuellt program, ladda ner det material ni behöver.

Program

August Söderman: Kung Heimer och Aslög (Text: F. Hedberg)

Robert Schumann: Belsatzar (op. 57) (Text: H. Heine)

Jean Sibelius: Theodora (op. 35:2) (Text: B. Gripenberg)

Herbet Howells: King David (Text: W. De la Mare)

Erich Wolfgang Korngold: Die Prinzessin auf der Erbse (Op. 3:2)

Robert Schumann: Gedichte der Königin Maria Stuart (op. 135) (Text: G. von Vincke, efter Mary Stuart, Queen of Scots)
I. Abschied von Frankreich
III. An die Königin Elisabeth
V. Gebet

Erich Wolfgang Korngold: Ball beim Märchenkönig (Op. 3:5)

Jean Sibelius: Hertig Magnus (op. 57:6) (Text: E. Josephson)

Ture Rangström: Kung Eriks visor (Text: G. Fröding)
I. En visa om när jag var lustig med Welam Welamsson på Upsala hus och ärkebiskop Lars och doktor Bengt voro utanför och väntade
II. En visa om mig och narren Herkules
III. En visa till Karin när hon hade dansat
IV. En visa till Karin ur fängelset
V. Kung Eriks sista visa

PAUS

Robert Schumann (arr. Clara Schumann): Ouvertyr till Genoveva (op. 81)

Alma Mahler: In meines Vaters Garten (Text: O. E. Hartleben)

Ludwig van Beethoven: Aus Goethes Faust (op. 75:3) (Text: J. W. von Goethe)

Franz Schubert: Der König in Thule (op. 5:5) (Text: J. W. von Goethe)

Marguerite Canal: Les trois Princesses (Text: F. Toussaint)

Wilhelm Stenhammar: Florez och Blanzeflor (Text: O. Levertin)

Kontakta alltid producenten i din region för att beställa

KALENDER

Bokade och bekräftade konserter och aktuella bokningsperioder. 

Annasara Lundgren
annasara.lundgren@musikisyd.se
0700 92 41 90

Christian Sundewall
christian.sundewall@musikisyd.se
0735 00 60 96

Urban Wedin
urban.wedin@lansmusiken.se
0706 54 00 33

Patric Aurell
patric.aurell@regionhalland.se
0708 19 79 18

Rune Källén
rune.kallen@regionblekinge.se
0709 72 23 00